Een klassieke raceauto die thuis hoort in dezelfde categorie als de legendarische Jaguar E-type, Mercedes-Benz 300 SLS en Ferrari 250 GT. De Kellison Astra J4. Een Amerikaanse lichtgewicht race auto met een laag aerodynamisch profiel en een krachtige 6.4 liter V8.
James Frank Kellison
Mocht je nog nooit gehoord hebben van een Kellison dan nemen wij je dat niet kwalijk. Van de Kellison Astra J4 zijn er naar schatting 300 exemplaren geproduceerd eind jaren 50/ begin jaren 60. Vandaag de dag is daarvan nog maar een klein aantal overgebleven, laat staan exemplaren in een dergelijke nette staat als deze die nu bij ons in de showroom te bezichtigen is.
De Kellison komt voort uit de visie van James Frank Kellison. Deze voormalig Korea vechtpiloot en luchtvaart engineering student begon in 1950 zijn eigen bedrijf en bracht een aantal jaren later in 1957 zijn eerste auto op de markt. Kellison specialiseerde zich in het maken van glasvezel carrosserieën en accessoires die te monteren waren op bestaande chassis/auto’s. Ook kant en klare auto’s waren leverbaar met zelfs complete race geschikte versies zoals de J4-R. Kellisons waren voor vrijwel alle toepassingen geschikt. Op de weg, het circuit en de dragstrip kon je ze zien rijden. In de jaren 60 behaalde Kellison zelfs een aantal hogesnelheidsrecords op de zoutvlakte van Bonneville met snelheden van maar liefst 342 km/u.
Race built
De reden waarom de Kellison zulke hoge snelheden kon behalen was omdat het concept zo goed doordacht was. Een aerodynamisch gevormde glasvezel carrosserie hield het gewicht en de luchtweerstand laag terwijl een krachtige V8 uit de Chevrolet Corvette de auto met gemak vooruit schoot. Deze Kellison is volledig opgebouwd als raceauto en heeft deelgenomen aan meerdere races waaronder die van de Duitse GTM klasse voor auto’s met motoren groter dan 2500 cc.
Restauratie
Nadat de vorige eigenaar van de Kellison overleed werd de auto overgenomen door zijn goede vriend. Deze man racete eerder in een Healey tegen deze Kellison. Later vormden zij een team en verzorgden zij samen de auto. Na het overlijden werd besloten de auto volledig te restaureren en te verbeteren waar nodig. Immers had de technologie sinds de jaren 60 flinke sprongen gemaakt en zijn de raceauto’s van tegenwoordig daardoor ook vele malen veiliger geworden.
Een aantal van de aanpassingen/verbeteringen zijn:
Versterkt chassis + brandschot
Nieuw remsysteem
Nieuwe draagarmdelen/rubbers
H&R veren + schokdempers
Volledige motorrevisie, nu 6,4 liter
Automaat revisie
Remschijven achter i.p.v. trommels
Instelbare remkrachtverdeler
Extra koeling voor de remmen
Nieuwe 70 liter benzine tank
Nieuw dashboard
Nieuwe kabelboom
6 punts racegordels
Als kers op de taart werd de carrosserie volledig opnieuw gespoten in Jaguar E-type silver. Sinds de restauratie is er op een testrit na niet meer mee gereden. De grondige restauratie van deze auto was voornamelijk ook ter ere van zijn vorige bestuurder en ter behoud van dit bijzondere Amerikaanse auto merk.
Deze prachtige Kellison laat de legende van zijn oprichter en het automerk wat hij creëerde voort leven.
Nog meer weten over deze auto? Dat kan!
Kom gerust langs voor alle informatie en bekijk hem in onze showroom.
Graag tot ziens bij Caspers!
Prijs:
100000
Naam:
Coen Caspers
E-mailadres:
werkplaats@garagecaspers.nl
Mobiel / Telefoon:
0503080000